środa, 22 czerwca 2016

Apel do władz województwa lubuskiego o odbudowę portu pasażerskiego w Tomaszowie

Naprawmy i otwórzmy kolejny port pasażerski w województwie lubuskim. Ten port lotniczy znajduje się w pobliżu Żar i Żagania. 


To aż trudne do uwierzenia, ale na Ziemi Lubuskiej tylko jedno lotnisko oferuje podróżnym utwardzony pas startowy. Pora to zmienić, i naprawić nieużywane lotnisko poradzieckie koło Żar i Żagania.

Port lotniczy Żary- Żagań obsługiwałby południową część województwa lubiskiego, rozwijające się trójmiasto Żary- Żagań- Szprotawa. W celu ożywienia lotnictwa pasażerskiego naprawionoby dawne lotnisko w Tomaszowie koło Żagania. Odbudowanoby pas startowy o wymiarach 2500 na 45 metrów. Jest to zdewastowane, dawne lotnisko wojskowe. Zachowane są resztki betonowego pasa startowego i dróg kołowania. Lotnisko naprawionoby i jak najniższym kosztem przystosowano do użytkowania. Powstałby tu port lotniczy Zielona Góra- Żary w Żaganiu.

Kosztem kilkunastu mln PLN wzniesionoby mały terminal pasażerski mieszczący 33 osoby w odlocie i wyposażonoby lotnisko w system ILS lub NDB. Odbudowanoby też bocznicę kolejową do portu celem szybkiego transportu pasażerów. Zwykle- to dopiero otwarcie połączenia kolejowego do portu pozwala szybciej i taniej ożywić dla ruchu  takie zapomniane porty lotnicze. W Olsztynie dopiero otwarcie połączenia kolejowego do portu trwale ożywiło to lotnisko, umożliwiając połączenia małymi samolotami o pojemności do 33 pasażerów. 

Także w Żaganiu pas startowy możnaby odtworzyć początkowo na mniejszej długości, odbudowę całej powierzchni pasa startowego rozkładając na wiele lat prac budowlanych.

Uruchomienie kolejnego lotniska z utwardzonym pasem startowym na terenie województwa lubuskiego powinno być priorytetem politycznym dla lokalnych polityków. Czy tak się stanie? Zobaczymy. 





Data: 21 czerwca 2016 12:31
Apel do władz województwa lubuskiego o odbudowę portu pasażerskiego w Tomaszowie

W województwie lubuskim udało się odbudować ze zniszczeń port lotniczy w Babimoście. Ożywmy więc także port lotniczy w Tomaszowie koło Żar i Żagania. Sprawdzonoby, czy utrzymałyby się rejsowe połączenia lotnicze do Warszawy. Linia byłaby początkowo dotowana, kursowałaby w relacji Żary/ Żagań- międzylądowanie w Babimoście- Warszawa Okęcie.

Wystarczy kilkanaście mln PLN by powstał mały terminal pasażerski, by poprawić jakość betonowego pasa startowego do znośnych warunków, by zainstalować radiolatarnię NDB lub nawet ILS. 

W wielu krajach Afryki udało się ożywić gospodarkę i turystykę w różnych regionach kraju dzięki inwestycji w lotnictwo pasażerskie. W Żarach i Żaganiu to także jest możliwe. Stwórzmy tutaj, odbudujmy dawny lotniczy port pasażerski, z niewielkim terminalem i podstawowym wyposażeniem. Zbudujmy tutaj nielo lepszą kopię lotniska w Babimoście. 

Szanowni Państwo,

Port lotniczy Radom ostatnio pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do Gdańska, Wrocławia, Berlina i Pragi. Pokazuje to że nawet niewielkie miasta mogą liczyć na połączenia pasażerskie.



Interesuje mnie czy są Państwo zainteresowani powrotem do dyskusji na temat pasażerskiego portu lotniczego przy Żarach i Żaganiu. Jako ekonomista skutecznie przekonałem wiele samorządów polskich miast do postawienia na lotnictwo pasażerskie i do budowy czy rozbudowy terminali pasażerskich. 

W Polsce najmniejszym miastem z własnym portem lotniczym jest 4-rotysięczny Babimost w woj. lubuskim, położony ok. 33 km od Zielonej Góry. Niedawno, dzięki połączeniu kolejowemu do portu lotniczego celem dowozu pasażerów udało się przywrócić do ruchu port lotniczy Szymany koło 27-tysięcznego Szczytna. Port ten znajduje się 55 km od Olsztyna. 

Porty lotnicze udaje się w polskich warunkach ożywiać w corazto mniejszych miejscowościach. Jestem przekonany, że wiele z tych portów lotniczych po dekadzie lub dwóch zacznie pokrywać swoje koszty, lub nie będą one wymagały tak wielkich dotacji jak na początku działalności.

Jako ekonomista zachęcam i przekonuję do powrotu do dyskusji na temat ożywienia tutejszego portu lotniczego. Skoro w Radomiu jest to możliwe, podobnie jak w Szczytnie - Szymanach czy Babimoście, port w mieście znacznie większym powinien być możliwy ekonomicznie. Porty lotnicze okazują się ekonomicznie możliwe w miastach odległych nawet o 55 km od większych miejscowości. 

Tymczasem Polska jako kraj jest bardzo uboga w porty lotnicze. Tymczasem w Niemczech można naliczyć 39 samych portów lotniczych. W niewielkiej Finlandii jest ich 25. We Francji działa 56 portów lotniczych, zaś w Hiszpanii, kraju o podobnej liczbie ludności jak Polska, jest ich aż 52. 

W Polsce nadal jest miejsce dla nowych portów lotniczych, możliwe jest także dotowanie połączeń pasażerskich do lokalnych portów lotniczych w ramach umów marketingowych czy umów o usługi użyteczności publicznej (PSO). 

Wydatki na przystosowanie portu lotniczego posiadającego juz drogę startową do obsługi połączeń pasażerskich to ok. 16- 25 mln PLN (ILS i budowa wieży dla kontrolerów ruchu oraz małego terminalu pasażerskiego wraz z wyposażeniem). Budowa całkiem nowego portu lotniczego bez cen wykupu gruntów to: jak w przypadku Szyman koło Szczytna, koszt budowy lotniska wyniósł 205 mln zł. Budowa 2,5-kilometrowego pasa startowego kosztowała 106 mln zł, zaś wzniesiony od podstaw terminal pasażerski kosztował 57 mln zł. Ale był to port lotniczy zbudowany od podstaw w miejscu starego portu. Budowa samego terminalu i pomocy nawigacyjnych przy juz istniejącym pasie startowym jest znacznie tańsza. 

Kwota 20- 25 mln PLN to nie są wydatki na które nie stać polskich władz samorządowych. Niemniej, często nie chcą one angażować się w ten temat, mimo że nawet port lotniczy w Radomiu przyciągając linie Sprintair odniósł niewielki sukces marketingowy. 

Warto więc zaapelować z perspektywy ekonomisty o zmianę tej sytuacji. W Polsce może i powinno powstać więcej lokalnych portów lotniczych, zwłaszcza wykorzystujących istniejącą infrastrukturę powojskowych portów lotniczych. Budowa terminali pasażerskich i finansowanie instalacji nawigacyjnych może być sfinansowane przez samorządy lokalne. 

Często powstanie lokalnego pasażerskiego portu lotniczego to wieloletnia praca nim taka instytucja zacznie w ogóle działać. W Radopmiu przygotowania pochłonęły niemal dekadę. w polskich warunkach samorządy powinny podjąc decyzje już dziś, by porty lotnicze mogły powstać do 2026 roku.

Adam Fularz 
ekonomista, rocznik 1979, specjalizuje się w infrastrukturze i ekonomice miast i regionów. Ukończył Universite de Metz, Viadrina University, podjął przewód doktorski.



Pytania do władz miasta

W związku z zamiarem włączenia portu lotniczego w Państwa mieście do Narodowej Strategii Rozwoju Sieci Portów Lotniczych proszę o odpowiedzi na następujące pytania:

dotyczy: portu lotniczego w Żaganiu


Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Żagań/ Łużyce.

W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych. 

Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
 
Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Warszawy wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie z Babimostu do Warszawy. Możnaby przedłużyć tą linię lotniczą z Babimostu do Żagania- przynajmniej w piątki wieczorem i w poniedziałki rano. 

Opis portu


Położenie - 51°37′39″N, 15°24′30″E; 140 m.n.p.m.
Nazwy - EPZN; Sagan-Kupper; Żagań-Tomaszowo
Powierzchnia - 200ha (kompleks 935ha)
Pasy startowe - 2 / 2500 m / 60 m (il. / dł. / szr.), betonowe - elewacja: 500ft
Droga startowa RWY - 11/29
Kierunek lądowania (GEO) - 108/288
Liczba budynków - ok. 197 różnego rodzaju.


Wybudowane przez Niemców jako lotnisko szybowcowe. W 1936 zostało przebudowane na lotnisko wojskowe. W czasie II wojny światowej najpierw było miejscem uzbrajania samolotów bojowych. Testowano tam również samoloty o napędzie odrzutowym. W 1945 zajęte przez wojska radzieckie i odtąd służyło jako jednostka pierwszego uderzenia. Stacjonująca w tamtym okresie jednostka to 42 Tannenberski Pułk Lotnictwa Bombowego wchodząca w skład 149 Dywizji Lotnictwa Bombowego. Nastąpiła rozbudowa i powiększenie obiektu. Był on użytkowany przez wojska sowieckie do 30 lipca 1992 roku.

Obecnie teren lotniska jest zagospodarowywany. Niestety nadal jego większa część tylko niszczeje. W niektórych hangarach ulokowały się firmy. Część pasa startowego użytkuje WORD Zielona Góra. Budynki mieszkalne szybko zostały zaadoptowane ze względu na dobrą lokalizację (bliskość miasta Żagań) i konkurencyjne ceny. Na pozostałych częściach pasów startowych organizowane są od czasu do czasu różne imprezy takie jak zloty samochodowe (w tym samochodów złomowanych itp.), rajdy, Paintball, ASG i inne.
Ciekawostki
Niektóre schronohangary posiadają oryginalne bramy - dlatego teren ten stanowi świetną atrakcję dla historyków itp.
Na odcinku jednego z pasów startowych można "pojeździć" swoim pojazdem (samochodem, motocyklem).
-- 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

- jaki jest aktualny stan prawny terenu pasa startowego? 

- jak władze zareagowałyby, gdyby rozbudowa portu lotniczego byłaby finansowana z budżetu centralnego w ramach programu finansowanego ze środków NarodowejStrategii Rozwoju Sieci Portów Lotniczych? Czy też władze miasta zamierzają sfinansować odbudowę tutejszego portu lotniczego samodzielnie?

- czy władze miasta widzą w swoim mieście postój dla taksówek powietrznych wyposażony w poczekalnię etc.? Czy władze miasta uwzględniły w swojej strategii rozwoju aktywizację portu lotniczego? Czy w ogóle uwzględniły transport lotniczy?
- czy władze miasta mają jakieś oczekiwania odnośnie modernizacji portu lotniczego? Czy mają jakieś oczekiwania odnośnie terminalu- poczekalni pasażerskiej, długości pasa startowego i dostępności tankowania statków powietrznych?
- czy władze miasta dofinansowałyby i uwzględniły w planie transportowym kursy komunikacji miejskiej do portu lotniczego? 


Odpowiedzi UM Żagań

Podjęcie powyższej inwestycji związane jest ze znacznym nakładem środków finansowych, którymi obecnie gmina nie dysponuje.

 

 

Agnieszka Zychla
Rzecznik Prasowy


Urząd Miasta Żagań
Plac Słowiański 17
68-100 Żagań

--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.



--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.



--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ilu mieszkańców mieszka wg ciebie w Zielonej Górze?