poniedziałek, 28 kwietnia 2014

Szansa na szybką kolej w Zielonej Górze? Czy nowy dworzec kolei ekspresowej może powstać przy miejskim porcie lotniczym koło Zbąszynka?


Propozycja uruchomienia regionalnego dworca kolei międzynarodowej Zielona Góra- Port Lotniczy
siec_kolei.png
Rys. Propozycja obecnego wykorzystania linii kolejowych regionu. Układ linii, stan obecny. Wykropokowane linie: niezbędne łącznice mogące umożliwić obsługę portu i utworzenie regionalnej stacji kolejowej Zielona Góra Port Lotniczy obsługiwanej przez poc. międzynarodowe.

siec_kolei_docelowy_dw_miejskie.png
Rys. Docelowa obsługa portu lotniczego Zielona Góra pociągami międzynarodowymi wraz z pętlą przy porcie lotniczym. Odbudowa skrótu  Babimost- Zbąszyń oraz budowa dwóch łącznic umożliwiających zmianę kierunku poc. międzynarodowych
schemat_port_lotniczy2.png

Wydaje się że przewoźnicy zechcą korzystać z naszego portu lotniczego, tylko jeśli będzie on bardzo dobrze skomunikowany z regionem i będzie (przynajmniej z nazwy) wydawał się atrakcyjny dla pasażerów z całego regionu Zachodniej Polski. Dlatego jego poprawne połączenie z miastami regionu jest sprawą priorytetową. Możliwe jest takie zaprojektowanie infrastruktury kolejowej, aby uczynić z tego portu lotniczego główny dworzec na trasie szybkiej kolei Berlin- Poznań- Warszawa.

Zielona Góra jest miastem o trudnej dostępności komunikacyjnej. Nagle- znalazło się na uboczu szlaków komunikacyjnych. Ale oto pojawia się nowa moda- władze regionalne w Polsce zaczęły inwestować w budowę połączeń kolejowych do portów lotniczych. Budowa bardzo dobrze funkcjonującego airport linku w Zielonej Górze pozwoliłaby zlokalizować nowy dworzec dalekobieżny położony przy terminalu miejscowego portu lotniczego, usytuowanego niemalże bezpośrednio na linii Berlin- Poznań Warszawa.
Miasto mogłoby się nagle wzbogacić o nowy dworzec główny, oddalony co prawda od miasta o dobre 33 km, ale za to dobrze skomunikowany jednymi z najszybszych połączeń kolejowych w Polsce- być może możlie jest skomunikowanie tego proponowanego nowego dworca linią Berlin- Warszawa- Express.
Etap I- airport link

Etap II- regionalna węzłowa stacja kolejowa na trasie Berlin- Warszawa- Express.
Na trasie relacji Berlin- Warszawa- Ekspress zostałby dodany przystanek kolejowy przy porcie lotniczym. Wyeliminowane zostałyby postoje poc. ekspresowych w Świebodzinie i Zbąszynku, celem skrócenia czsu podróży i zrekompensowania straconego czasu połączenia.

Przystanek "Zielona Góra Port Lotniczy- będzie jedynym przystankiem na trasie Berlin- Warszawa- Ekspress pomiędzy Poznaniem a Rzepinem. Będą tu możliwe przesiadki na pociągi regionalne do Gorzowa, Zielonej Góry, dodane byłyby połączenia do Świebodzina, Rzepina, Wolsztyna, Nowej Soli, oraz na Koleje Wielkopolskie w relacji do Poznania.  

Proponowany rozkład po uruchomieniu airport rail linku- połączenia lotniska z siecią kolejową

Ekspresy BWE i poc. pospieszne do Poznania
Redukcja postoju w Zbąszynku- zamiast tego obsługa portu lotniczego.
Etap 1. Przedłużenie połączenia Zbąszynek -Poznań Kolei Wielkopolskich celem obsługi portu.
Proponuje się rozważenie elektryfikacji bocznicy do lotniska w dalszej perspektywie oraz kończenie kursów poc. regionalnych Kolei Wielkopolskich z Poznania przy terminalu portu, a następnie dowożenie podróżnych do Zielonej Góry autobusami z portu. Pozwoli to na jak najlepsze skomunikowanie lotniska w początkowym okresie jego funkcjonowania po wznowieniu lotów, oraz da lepszą ofertę pasażerom kolei.
Proponuje się nawet rozważenie skrócenia kursów części pociągów osobowych do Zielonej Góry tylko do Babimostu (ewentualnie do Portu Lotniczego, lecz brak elektryfikacji linii to utrudnia) oraz przewożenie podróżnych od stacji Babimost lub (po elektryfikacji bocznicy do lotniska) od stacji Port Lotniczy Zielona Góra do Zielonej Góry autobusem przez terminal lotniska, co spowoduje zwiększenie liczby połączeń transportem publicznym do miasta oraz umożliwi lepsze skomunikowanie portu lotniczego bez konieczności zwiększenia przepustowości istniejącej jednotorowej linii Zielona Góra- Sulechów- Babimost. Nie będzie też efektu pustych kursów autobusów z Zielonej Góry do portu lotniczego- bowiem mogą one także zapewnić przesiadki na kursy pociągów rozpoczynające bieg w porcie lotniczym Babimost. Przystanek przy porcie lotniczym stałby się- zamiast stacji Zbąszynek- ostatnim punktem relacji obsługiwanej przez Koleje Wielkopolskie, która kursowałaby w relacji Poznań- Zbąszynek- Port Lotniczy Zielona Góra/ Wielkopolska.

Stosowna propozycja znajduje się tutaj:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ilu mieszkańców mieszka wg ciebie w Zielonej Górze?