wtorek, 21 października 2008

Lubuskie: czy jest miejsce na rynku na drugi silny dziennik regionalny?

Fakty- wyniki badań czytelnictwa pokazują iż mamy największą na rynku prasy codziennej koncentrację w Polsce. W innych regionach jest silna konkurencja na rynku popularnych gazet codziennych, zwykle każda ma po kilkanaście procent, u nas od połowy lat 90-tych panuje niemal niepodzielnie jeden tytuł- Gazeta Lubuska (Mecom), mająca 51- % udział w rynku regionalnym, wg PBC najwyższy w skali kraju, a konkretnie badanych regionów.

Kiedyś, za mojej młodość tak nie było, a połowę rynku zajmowała „Gazeta Nowa”. Znaczna część ludności codziennie rano nabywała obie gazety, a chwilami, przy okazji różnych promocji, sprzedany nakład Gazety Nowej przewyższał sprzedaż Gazety Lubuskiej. Niestety, GN padła przy okazji jednego z kryzysów lat 90-tych, ale dziś rynek jest przecież większy, ludzie zasobniejsi.

Fot. Winieta „Zielonogórskiej Gazety Nowej” jak ją pamiętam (jej egzemplarze są dostępne np. w Bibliotece Narodowej w Warszawie)

GAZETA NOWA

Może pora na większą konkurencję na rynku prasy codziennej w woj. Lubuskim. W woj. Opolskim "Polska The Times" stworzył „Gazetę Opolską”, może pora przyjdzie kiedyś na tytuł w woj. Lubuskim? W Opolu z Gazetą Opolską "Polska The Times" jest na siódmej pozycji, mają tam 5,77 %. U nas mają 11. pozycję i 0,62 % rynku.

Tab. Nowe wyniki PBC dla Lubuskiego:

Wg Polskie Badania Czytelnictwa, http://www.wirtualnemedia.pl/article/2420689_Ktore_tytuly_sa_najpopularniejsze_w_regionach.htm
Tab. Poprzednie wyniki dla Lubuskiego
wg http://www.wirtualnemedia.pl/article/2283001_

1 komentarz:

  1. Czyli lepiej było by gdyby silny kapitał zagraniczny wygryzł rodzimą gazetę? "Lubuska" dostarcza czytelnikom województwa wielu ciekawych i pełnych informacji. Mamy pismo na miarę naszych potrzeb i możliwości. Czegóż chcieć więcej?

    OdpowiedzUsuń

Ilu mieszkańców mieszka wg ciebie w Zielonej Górze?