środa, 3 września 2008

Apel o uzupełnienie korytarza transportowego wokół planowanej drogi S3 trasą kolejową dla ruchu pasażerskiego

Szanowni Państwo,

Od jakiegoś czasu wiele mówi się na temat modernizacji polskich korytarzy transportowych, ale z reguły myśli się jedynie o drogach dla samochodów osobowych, podczas gdy transport zbiorowy zwykle zdążył kompletnie obumrzeć, i nie istnieje już w wielu relacjach. Porównanie z naszymi zachodnimi sąsiadami szokuje- do Frankfurtu nad Odrą pociągi regionalne z kierunku zachodniego dojeżdżają jeszcze co 30 minut, zaś w kierunku polskim odjeżdżają jedynie 3 pociągi regionalne dziennie.

Winę za to ponoszą władze województwa lubuskiego, bo za środki jakie wydaje się na połączenie realizowane przez państwowy monopol PKP Przewozy Regionalne (pociąg ze 100- tonową lokomotywą i trzema 30-tonowymi wagonami) możnaby wynająć przewoźnika prywatnego obsługującego połączenie co 60 minut lekkim wagonem motorowym (autobusem szynowym). Tak dzieje się np. Kostrzynie, gdzie władze Brandenburgii zrezygnowały z wspierania monopolu i wynajęły przewoźnika prywatnego obsługującego połączenie do Berlina co 60 minut.

Nie inaczej ma się sprawa z ofertą kolei w relacji północ- południe, ba, tu jest nawet gorzej. Brakuje infrastruktury. Istniejące linie- takie jak Odrzańska Magistrala Kolejowa (Wrocław- Wołów- Głogów- Zielona Góra- Rzepin- Kostrzyn- Szczecin) de facto już nie istnieją jako korytarze transportowe. Lata rabunkowej eksploatacji tych dochodowych linii i inwestowania zysków z ich eksploatacji w innych rejonach kraju doprowadziły do sytuacji w której pociągi pasażerskie jeżdżą dwukrotnie dłużej niż przed drugą wojną światową (wówczas dystans Zielona Góra Wrocław zajmował blisko 2 godziny, dziś dwukrotnie dłużej).

W tej krainie rozpadu i upadku linii kolejowych można pokusić się o coś zupełnie nowego. Można zapomnieć o dawnych, już zresztą zdewastowanych i zniszczonych szlakach kolejowych i odbudować jedno chociaż sprawne połączenie Północ- Południe w śladzie głównego korytarza transportowego regionu, drogi krajowej nr 3 (planowanej S3).

Należy w tym celu reaktywować zamknięte linie kolejowe pomiędzy Gorzowem a Szczecinem, zmodernizować istniejące linie między Zieloną Górą a Legnicą i Legnicą a Republiką Czeską. Choć jeden sprawny korytarz transportowy dla transportu pasażerskiego mógłby ożywić ten upadający i zmarginalizowany gospodarczo region jakim jest Ziemia Lubuska bądź okolice takich miast jak Wałbrzych.

Trudno bowiem sądzić że rozwój przyjdzie do miast do których nie sposób dotrzeć transportem zbiorowym. Zdublowanie na zachodzie kraju korytarza północ- południe, tak popularnego np. między Poznaniem a Wrocławiem, mogłoby się przyczynić do zainteresowania inwestorów regionem leżącym wzdłuż granicy niemieckiej, a dziś de facto pozbawionym sprawnego transportu zbiorowego.

Istniejące dziś połączenia kolejowe próbują łączyć Zieloną Górę z Wałbrzychem czy Legnicą przez Wrocław, Gorzów ze Szczecinem przez Krzyż czy Kostrzyn, do tego fatalny stan infrastruktury balansującej na granicy śmierci technicznej sprawił że wygaszono popyt na transport zbiorowy w tej relacji, a liczba podróżnych w relacji północ- południe jest bardzo niewielka z racji bardzo długiego czasu podróży i słabej oferty przewozowej.

Szanowni Państwo, apeluję o podpisanie porozumienia samorządów leżących w pasie zachodnim i utworzenie korytarza transportu zbiorowego alternatywnego wobec drogi krajowej S3. Dziś bowiem, chcąc podróżować do Czech z tego terenu transportem zbiorowym, należy korzystać ze sprywatyzowanej komunikacji kolejowej po stronie niemieckiej (przewoźnik Kolej Łużycka grupy Connex, przebiegająca przy samej granicy kraju na Nysie Łużyckiej), bowiem po polskiej stronie, jak na amerykańskim Dzikim Zachodzie, pozostaje jedynie samochód osobowy.

W dobie redukcji emisji dwutlenku węgla w związku z efektem cieplarnianym idea wskrzeszenia połączeń które z sukcesem funkcjonowały przed II wojną światową i dalej mają się świetnie po stronie niemieckiej lub czeskiej wydaje się uzasadniona. Lubuskie, Dolnośląskie czy Zachodniopomorskie nie powinny być „Dzikim Zachodem” Europy, na który wybierać mogą się jedynie posiadacze samochodów osobowych. Pora odtworzyć tu infrastrukturę kolejową, jej obsługę (z użyciem autobusów szynowych- linie są w większości niezelektryfikowane) w drodze przetargu powierzając jednak przewoźnikom prywatnym, wyciągając wnioski ze stanu obecnego i jego autorów.

Z wyrazami szacunku,


/-/

W załączeniu:
Mapa połączenia Zielona Góra- Międzyrecz- Gorzów- Myślibórz- Pyrzyce- Szczecin
Oraz mapa połączenia Zielona Góra- Lubin- Legnica- Lubawka dwoma wariantami. 1. Przez Złotoryję, 2. Przez Wałbrzych

12 komentarzy:

Ilu mieszkańców mieszka wg ciebie w Zielonej Górze?