poniedziałek, 10 marca 2008

Stanowisko Lubuskich Zielonych 2004 odnośnie likwidacji trakcji tramwajowej na ul. Chrobrego w Gorzowie

Lubuscy Zieloni stanowczo sprzeciwiają się planom likwidacji linii tramwajowej przy głównej ulicy handlowej miasta, ul. Chrobrego. W naszej opinii władze Gorzowa nie potrafią efektywnie zarządzać komunikacją miejską. Są niekompetentne w tej kwestii, i nie korzystają też z pomocy konsultantów zewnętrznych, czego efektem są skrajnie kontrowersyjne w świetle polityk transportowych innych miast decyzje. W tej chwili w całej Europie, w tym w miastach Polski, prowadzi się politykę transportową redukującą ruch samochodowy w centrum miasta. Kluczową rolę odgrywa w tym transport zbiorowy. Na powrót wprowadza się linie autobusowe i tramwajowe na pasaże handlowe, do centrów miast, buduje się nowe linie przez same ścisłe centra. Na świecie liczba systemów tramwajowych stale wzrasta.

Casus Gorzowa na tym tle jest wyjątkiem w cywilizowanym świecie i wygraną transportowego zaścianka jakim jest polityka transportowa wielu nieudolnie zarządzanych miast. Niewielki Elbląg rozdzielił ruch autobusowy i tramwajowy na odrębne firmy konkurujące o obsługę poszczególnych tras, rozpoczęła się konkurencja o pasażera. Po wydzieleniu przedsiębiorstwo tramwajowe zbudowało nowe linie tramwajowe oraz pozyskało środki zewnętrzne, w tym dotacje unijne na modernizację i rozbudowę sieci. W samym 2006 r. kosztem 56 mln zł wybudowano tam odcinek 4,5 km toru pojedynczego i kupiono 6 nowych tramwajów niskopodłogowych 121N.

Dzięki funduszom unijnym wymieniane są zniszczone przez czas torowiska, a także rozbudowywana sieć. W 2002 roku powstała nowa trakcja wzdłuż ulicy Płk. Dąbka, dzięki czemu elblążanie mogli cieszyć się z dwóch nowych linii (4 i 5). Do 2013 roku powstać ma 15 km nowych torów, planowane są zakupy taboru. W maju 2006 roku rozpoczęto budowę torowiska w kierunku ul. Fromborskiej os. Nad Jarem, a budowę ukończono oraz zaprezentowano nowe tramwaje 21 grudnia 2006 r.

Gorzów pozostawił monopol, sieć tramwajowa jest zdegradowana, zdewastowane torowisko tramwajowe szpeci centrum miasta mimo że w wielu miastach Europy tory w centrum miasta są ledwie zauważalne na estetycznym trawniku. Miasto nie modernizowało taboru tramwajowego mimo że jest to opcja znacznie tańsza od zakupu nowego taboru. Od lat prowadziło politykę dezinwestycji i rabunkowej eksploatacji taboru i torowisk. Nie ubiegało się o środki europejskie na komunikację tak jak to czyniły inne miasta, choćby sąsiednia Zielona Góra.

Gorzów traci to, co budują inne miasta Europy nękane korkami i hałasem w centrum miasta. Likwidacja torowiska w centrum miasta jest wg nas dopiero wstępem do likwidacji pozostałych linii, które mocno stracą na znaczeniu jeśli tramwaje będą omijały główny pasaż handlowy miasta. Decyzja władz Gorzowa jest zwycięstwem prowincjonalnego zacofania nad postępem technicznym i cywilizacyjnym i papierkiem lakmusowym poziomu na jakim zarządzane jest to miasto.

Lubuscy Zieloni 2004

(wykorzystano i cytowano informacje z artykułu „Tramwaje w Elblągu”, http://pl.wikipedia.org/wiki/Tramwaje_w_ElblÄ…gu )

Fot. Tramwaje 121 N na elbląskich torach, fot. wg Wikimedia

1 komentarz:

Ilu mieszkańców mieszka wg ciebie w Zielonej Górze?