
Przykład pierwszy z brzegu. W Żarach w woj. lubuskim działało ongiś całe zagłębie węglowe (Zjednoczone Żarskie Kopalnie Węgla Brunatnego, kopalnie "Henryk" -okolice Żar i "Maria" -okolice Nowej Soli). Na południe od tego miasta jeszcze nie tak dawno działały liczne kopalnie, a szyby były połączone z miejscami przeładunku niezwykle rzadką koleją linową, oraz systemem podmiejskich towarowo-pasażerskich tramwai elektrycznych, po których nie pozostało niemal śladu. Jak podają źródła historyczne, "trzy wagony osobowe zapewniały przejazd górnikom i mieszkańcom okolicy, każdy z wagonów mógł zabrać około 30 osób. Ten lokalny tramwaj jeździł na trasie Żary - Westerplatte Łaz. - Mirostowice Dolne - Mirostowice Górne - Stawnik - lasy w okolicy autostrady; jest to około 20-kilometrowa sieć torowisk."
Istniejące do dziś zagadkowe filary kolei linowej oraz pozostałości skomplikowanych mechanizmów wprowadzające tą kolej linową pod ziemię, są zaniedbane, obrośnięte i pochłonięte przez las. Nikt nawet nie wysilił się, by to dziedzictwo przeszłości zachować dla potomnych. Mimo iż nieliczne już obiekty byłych kopalni można by uczynić skansenem, atrakcją turystyczną, przedmiotem weekendowych wypraw mieszkańców bliższej i dalszej okolicy, to nie słychać o takich zamiarach.
Fot. Słup kolejki linowej do transportu węgla brunatnego w Żarach, wg www.ppwb.org.pl/wb/55/img/tzabawa_3.jpg


Turystyka industrialna to zwiedzanie dzisiejszych i dawnych kopalni, hut, zapór wodnych, przejażdżki historycznymi tramwajami, starymi pociągami, statkami itd. Jest ona powiązana często z licznymi „przygodami” i unikalnymi przeżyciami takimi jak zjazd windą do kopalni soli w Wieliczce, chyba najbardziej udanym przykładem sukcesu w turystyce industrialnej w Polsce. Tyle że kopalnia soli w Wieliczce działa na tym rynku od dawna, i oferuje nie tylko zwiedzanie samej kopalni, ale także np. koncerty pod ziemią i liczne inne atrakcje.
W Polsce znaczenie konieczności ochrony dziedzictwa technicznego oraz jego wykorzystania jest najczęściej niedostrzegane, a polskie regiony pełne są nie odkrytych dla turystów, zapuszczonych pozostałości rozwoju kultury technicznej człowieka. Często najlepszym pomysłem na wykorzystanie dziedzictwa przeszłości dla rozwoju turystyki i wzbogacenia atrakcyjności regionu jest poszukanie dla niego nowego gospodarza, i najczęściej są to organizacje III sektora: stowarzyszenia, fundacje, zrzeszające sympatyków różnych dziedzin.
Ich działalność w Polsce jest niekiedy uznawana za przejaw ekscentryczności, choć wszędzie w Europie nikt z samorządów na działalność stowarzyszeń przyjaciół i miłośników techniki w ten uprzedzony sposób nie patrzy, natomiast dominuje wola utrwalenia dziedzictwa pokoleń- tego „heritage” którego ochrona jest standardem cywilizacyjnym społeczeństw rozwiniętych, oraz wola uczynienia danego regionu ciekawszym, bardziej atrakcyjnym turystycznie.
Warto by te pozostałości trudu naszych przodków zachować dla potomnych, zwłaszcza że te „żywe muzea techniki” prowadzone przez stowarzyszenia miłośników i świetnie promowane na rynku turystycznym nie tylko wzbogacają region, ale i zwykle zarabiają na siebie, często dzięki ogromnej ofiarności ich członków, wkładających niemały trud w zachowanie dziedzictwa przeszłości dla potomnych. Ich działalność wzbogaca ofertę turystyczną regionu. Czymże byłaby wizyta w Krakowie bez zwiedzania kopalni soli? Albo wizyta w Bieszczadach bez przejażdżki górską koleją wąskotorową?
Polskie żywe zabytki coraz bardziej wpisują się w krajobraz polskiej turystyki. Ważne jest jednak, by nawet ta działalność była oparta o zasady wolnego rynku i prowadzona była dla zysku. Bowiem mamy w Polsce aż nadto skansenów techniki, które, od lat upaństwowione, podlegają tzw. soft budget constraints (miękkim ograniczeniom budżetowym, czyli w razie wystąpienia strat zostaną one pokryte z pieniędzy podatnika) i w ogóle nie muszą zabiegać o turystów i promować się na rynku aby przetrwać. Ważne jest, by dziedzictwo przeszłości było wspierane, ale by nie stawało się też odwróconym tyłem do klienta balastem pokrytych kurzem nieprzydatnych maszyn, wygodnie pasożytującym na pieniądzach łatwowiernych podatników realizując wątpliwą misję składu zabytków, bo muzeum to coś więcej niż tylko czekanie na zwiedzających. To ich przyciąganie.
Kopalnie Węgla w Żarach- tekst z portalu http://www.zary.info/ , autor: Rafał Szymczak
Kopalnie w Zielonym Lesie.
Do należącej do miasta Żary wsi Seifersdorf
(dziś dzielnica Zatorze, włączona do miasta, w 1937 r.) biegły linie kolejki linowej transportującej węgiel brunatny z odkrywek na południe od wsi, na skraju kompleksu leśnego zwanego Zielonym Lasem lub Żarskim Lasem. Później wybierano węgiel z szybów upadowych w zachodniej części Zielonego Lasu w pobliżu od wieków związanej z miastem wsi Olbrachtów (2).
Do stacji końcowej kolei linowej najpierw biegły słupy o ażurowej konstrukcji z kutego żelaza, z szybu o nazwie
Augusta.Fragment pocztówki z początku XX w. z pierwotną linią kolei z
szybu Augusta
Później, gdy wybierano węgiel z szybów upadowych przy Olbrachtowie, słupy wykonano jako konstrukcje kompozytowe ceglano – żelbetowe. Do dziś stoją pośród drzew prawie wszystkie owe słupy.Widok obecny słupa kolejki linowej dostarczającej węgiel z upadowych w Zielonym Lesie, w tle widoczny budynek siłowni i sortowni.
W pobliżu wybudowano też brykietownię, która została zniszczona podczas amerykańskiego nalotu 11 kwietnia 1944 r. a jej ruiny straszyły w tej okolicy długo po wojnie.
Słupy kolejki linowej w Zielonym Lesie
Ostał się do dziś także interesujący budynek siłowni kolejki linowej i sortowni węgla o ciekawej konstrukcji wzmocnionej ze względu
na wibracje elementami stalowymi. Dziś został zaadaptowany na pracownię artystyczną i mieszkania.
Stąd węgiel trafiał transportowany furmankami a w l.20. i
30. XX w. samochodami ciężarowymi głownie do kotłowni należących do żarskich zakładów przemysłu tekstylnego.
W połowie biegu kolejki znajdował się szyb upadowy
w środku zachodniej części Zielonego Lasu.
Obok szybu znajdują się ruiny siłowniOdchodząc niedaleko od tego miejsca widoczne sąW pobliżu znajdują się zapadliska doskonale zdradzające
wyraźnie ślady dawnej aktywności górniczej.
bieg chodników.W końcu można dojść topem słupów kolejki linowej do
miejsca, w którym na powierzchnie wyjeżdżały wagoniki z urobkiem
Posiadaczem kopalni był Emil Richter (wg. księgi adresowej z 1928). Właściciel elektrowni tak zżył się z ze swoja elektrownią i górnikami, że postanowił wznieść w pobliżu cmentarz dla górników wraz małym założeniem parkowym, którego dominantą było jego mauzoleum. Mimo powojennej dewastacji i szabrownictwa obiekt ten nadal jest imponujący a i układ cmentarnych ścieżek jest widoczny, choć nie
ma już górniczych nagrobków.Ogrom mauzoleum i drzewa nie pozwalają na ujęcie go
obiektywem popularnego aparatu.Po obu stronach tej alei biegnącej do mauzoleum znajdowały
się groby górników
Jeszcze przed wybuchem pierwszej wojny światowej zaczęto na powierzchni transportować urobek za pomocą kolei wąskotorowej zasilanej prądem elektrycznym pochodzącym z elektrowni Łoza. Elektrowozy ciągnęły zarówno wozy z węglem jak również wagony osobowe z górnikami i mieszkańcami wsi Mirostowice Górne, Łaz, Mirostowice Dolne i Kunice tak, że można powiedzieć, iż w tych wsiach funkcjonowała własna linia tramwajowa.Składy ciągnęły lokomotywy takie jak ta produkcji Siemensa
ze skansenu w Rudach. Oryginalny wagonik można oglądać przed domem p. T. Zabawy w Mirostowicach Dolnych.zdjęcie lokomotywy Piotr Chyliński http://hwedrownosci.blog.onet.pl/
Do dziś stoi budynek zajezdni elektrowozów Mirostowicach Górnych, obecnie adaptowany, by spełniać nowe zadania przez Fundację „Rancho Nadzieja”.Mirostowice Górne – zajezdnia elektrowozów i warsztaty
kopalniane.Z drewnianych podkładów kolejki po jej likwidacji okoliczna
ludność zbudowała w pobliżu mostki ponad kanałami odwadniającymi.
W połowie biegu trasy wąskotorówki, na granicy wsi Łaz i Mirostowice Dolne znajdował się budynek stacyjny. Stoi do dziś już jako budynek mieszkalny.Budynek stacyjny – rowerzyści stoją na nasypie
wąskotorówki.
Jedną ze stacji końcowych wąskotorówki była rampa w
Kunicach, gdzie węgiel trafiał do węglarek normalnotorowych.W tym miejscu przeładowywano węgiel z wąskotorówki na
normalnotorowe wagony PKP.Jedyny ocalały fragment torów wąskotorówki kopalni Henryk w
Żarach – Kunicach.
Drugą stacją końcową wąskotorówki była elektrownia Łoza.Dziś z elektrowni powstały tylko dwa wielkie kominy w
środku lasu.Zdjęcie z lat 60. XX w. zamieszczone w „Słowie Żarskim”
przedstawiające górnika kopalni „Henryk” przy wózku wyciąganym na powierzchnię
upadowej (A. Kowalski)Pamiątkowy talerz wykonany na okoliczność likwidacji
kopalni „Przyjaźń Narodów”.
Dziś trasę między
szybami upadowymi rozrzuconymi w lasach miedzy Mirostowicami a Kunicami, którą
niegdyś pokonywała zelektryzowana wąskotorówka, można przebyć rowerami.Odnajdzie też jeziorka, które powstały w miejscach zapadlisk.
Natura wspaniale ukryła ślady gospodarczej działalności człowieka.
Mapka z opisywanymi miejscami:
Wszystkie zdjęcia oprócz zdjęcia lokomotywy
Siemens – Rafał Szymczak
Lokomotywa Siemens w Rudach – Piotr Chyliński http://hwedrownosci.blog.onet.pl/
2015-7-27chenyingying9539
OdpowiedzUsuńcoach outlet
louis vuitton outlet
michael kors handbags
chanel bags
coach outlet store online
cheap toms shoes
air jordan retro
jordan 4 retro
adidas outlet store
timberland outlet
hollister outlet
jordan 3
michael kors
jordan retro 11
celine
cheap oakleys
air max uk
hollister outlet
polo ralph lauren
michael kors outlet
michael kors handbags
soccer jerseys
fitflops outlet
true religion outlet
burberry sale
louis vuitton handbags
hollister co
michael kors
coach bags
michael kors outlet
michael kors bags
OdpowiedzUsuńoakley sunglasses
cheap michael kors handbags
christian louboutin
moncler jackets
ugg boots
prada outlet
timberland boots
michael kors handbags
replica handbags
coach handbags
toms outlet
cheap mlb jerseys
wellensteyn jackets
asics
ugg boots
coach outlet
designer handbags
swarovski jewelry
ugg outlet
ugg outlet
prada handbags
ugg boots
calvin klein underwear
moncler outlet
chanel handbags
ralph lauren uk
snow boots
montblanc pens
mulberry outlet
michael kors outlet
ugg outlet
longchamp handbags
thomas sabo uk
beats headphones
1021maoqiuyun
2016-06-07keyun
OdpowiedzUsuńoakley outlet
air force 1 trainers
kd 7 shoes
oakley vault
jordan 11
reb christian louboutin
nike store
cheap ray ban sunglasses
beats by dre outlet
oakley sunglasses
rolex watches
true religion jeans
coach outlet
ray bans
ralph lauren outlet
michael kors outlet clearance
cheap jordans
celine outlet
nike air force 1 shoes
louis vuitton bags
ghd hair straighteners
coach outlet store
hollister clothing
louis vuitton
cheap toms
louis vuitton purses
ray ban sunglasses outlet
michael kors outlet
coach outlet
coach outlet
ladies cartier watches
ray bans
ray ban outlet
nike free uk
louis vuitton handbags
tory burch shoes
giuseppe zanotti sneakers
beats by dr dre
ralph lauren polo shirts
oakley sunglasses
OdpowiedzUsuńugg boots clearance,ugg australia,uggs on sale,ugg slippers,uggs boots,uggs outlet,ugg boots,ugg,uggs
coach outlet store
cheap replica watches
michael kors outlet
burberry outlet store
basketball shoes
canada goose outlet store
longchamp handbag
nike air max 90
longchamp bags
versace sunglasses
ugg boots sale
cheap oakley sunglasses
true religion outlet
nike tn pas cher
michael kors uk
michael kors outlet
ugg boots on sale
true religion uk
air max 90
adidas shoes
rolex outlet
michael kors outlet
beats by dr dre
hollister uk
hollister sale
oakley sunglasses
fitflops sale
oakley sunglasses sale
mulberry outlet
mlb jerseys
ralph lauren outlet
michael kors handbags
babyliss flat iron
chanyuan0811
nike blazer
OdpowiedzUsuńcheap mlb jerseys
michael kors handbags
red valentino
replica watches
fitflops
ecco shoes outlet
nike huarache trainers
pandora outlet
san antonio spurs jerseys
af1
OdpowiedzUsuńoff white hoodie
adidas yeezy
air jordan 4
adidas nmd
hermes birkin
oakley store
moncler jackets
caterpillar boots
vans shoes
Jordan 11
OdpowiedzUsuńJordan Retro 11
Pandora Jewelry
Pandora
Yeezy boost 350 v2
Jordan Retro 9
Jordan 4
Pandora Jewelry
Pandora Outlet
Nike Air Max 270
Paul20181225
Red Bottom Shoes For Women
OdpowiedzUsuńJordan 11 For Sale
Jordan 4
Air Jordan 9
Pandora Jewelry Official Site
Pandora Jewelry Official Site
Jordan Retro 11
Air Jordan Retro 11
Pandora Outlet
Yeezy boost 350 v2
Paul20181229
Air Jordan 9
OdpowiedzUsuńJordan Retro 11
Pandora Jewelry Outlet
Red Bottom Shoes For Women
Yeezy boost 350 v2
Pandora Jewelry Official Site
Kyrie 3 Shoes
Jordan 11
Jordan 4
Ryan20181230
Red Bottom Shoes For Women
OdpowiedzUsuńAir Max 270
Pandora Jewelry Official Site
Jordan 11
Jordan Retro 11
Air Jordan 9
Air Jordan 11
Yeezy boost 350 v2
Pandora
Jordan 4
Ryan20190216
Are you blacklisted? Struggling to get a personal loan? Has your application been DECLINED due to Low Credit Score? Over COMMITTED? Affordability? But you know you can afford this loan. Loans Approved in 4hours, you can email us at opploansLLC@gmail.com
OdpowiedzUsuńNames:
Occupation:
Loan Amount Needed:
Loan Duration:
Your Country:
Mobile NO:
Purpose Of Loan:
Email Address:
monthly income:
Sex:
Age:
Opportunity Financial, LLC
Jordan 9
OdpowiedzUsuńAir Jordan
Nike Air Max 270
Kyrie Shoes
Air Jordan 9
Pandora Charms Outlet
Jordan 4 Retro
Pandora Jewelry
Red Bottom Shoes For Women
Yeezy boost 350 v2
Ryan20190403
Pandora
OdpowiedzUsuńAir Jordan 11
Pandora Jewelry Official Site
Yeezy boost 350 v2
Pandora Jewelry
Pandora Outlet
Nike 270
Kyrie Irving Shoes
Air Jordan Retro 11
Jordan 11
Latrice20190418
Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie !
OdpowiedzUsuń