czwartek, 13 marca 2008

Koncepcja wprowadzenia systemu Park and Ride celem zwiększenia liczby dostępnych miejsc parkingowych

Fot. Parking Parkuj i Jedź (P+ R) w Oksfordzie umożliwia dostęp do pozbawionego parkingów centrum miasta (wg wikimedia)
Typowym rozwiązaniem transportowym miast Europy Zachodniej mających podobnie jak miasta polskie, problemy z zapewnieniem odpowiedniej ilości miejsc parkingowych jest system Park and Ride (Parkuj i Jedź).

System ten występuje w większości średniej wielkości miast Europy Zachodniej, nawet tych mających kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców. Ideą tego sytemu jest zaoferowanie możliwości zaparkowania samochodu poza centrum miasta oraz dojazd do centrum miasta komunikacją zbiorową. System ten jest z racji wysokich kosztów parkowania w centrach miast, oraz wysokich kosztów miejsc parkingowych w parkingach wielopoziomowych niekiedy budowanych w centrach miast, pozwala na znacznie zmniejszenie kosztów parkowania dla osób pracujących w centrach miast. Niektóre kilkudziesięciotysięczne miasta Europy Zachodniej mają nawet po kilka parkingów systemu Parkuj i Jedź wokół miasta. W Polsce tego typu idee są dopiero w powijakach i mają ledwie kilka zastosowań.

Fot. Znak P+ R w Oksfordzie, wg Wikimedia

W Zielonej Górze możliwe jest stworzenie takiego systemu relatywnie niewielkim kosztem w najbardziej obciążonym korytarzu transportowym z kierunku Nowej Soli. Istniejący parking przy pętli autobusowej na ul. Wrocławskiej (pętla m.in. linii „0”) zostałby przekształcony w parking systemu P+J. Poprawiona zostałaby jego estetyka, brakujące oznakowanie poziome, poprawiona zostałby jakość i estetyka przystanku autobusowego na pętli. Parking zostałby oznaczony odpowiednimi tablicami informacyjnymi zachęcającymi do pozostawienia samochodu i dojazdu do centrum komunikacją miejską. Zapewnione byłoby oświetlenie gwarantujące bezpieczeństwo osób z niego korzystających. Oferta ta będzie szczególnie atrakcyjna dla pracujących w centrum miasta.

Problemem jest bardzo słaba jakość oferty przewozowej miejskiego monopolisty autobusowego, MZK. Tabor autobusowy na linii „0” jest przestarzały, a czas dojazdu do centrum miasta linią „0” jest zniechęcający. Ideałem byłoby wprowadzenie na tej linii bardziej pojemnego taboru (normą jest zapełnienie w ponad 100 % nawet poza godzinami szczytu) oraz skrócenie czasu przejazdu tą trasą.

Niemniej, nawet przy obecnej słabej ofercie MZK system Parkuj i Jedź może doprowadzić do zwolnienia się w centrum miasta ok. 100- 120 miejsc parkingowych, i przeniesienie się kierowców dokonujących całodniowych postojów do parkingów systemu Parkuj i Jedź. Analiza kosztów i korzyści budowy nowych parkingów w centrum miasta i tej alternatywy umożliwiającej odciążenie centrum przemawia na korzyść systemu Parkuj i Jedź.

Fot. Propozycja systemu P+ R z dwoma parkingami na ul. Wrocławskiej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ilu mieszkańców mieszka wg ciebie w Zielonej Górze?