środa, 27 lutego 2008

Propozycja "ekologicznie zrównoważonej" suburbanizacji dla Zielonej Góry i gminy Świdnica

Zielona Góra musi mieć koncepcję rozwoju przestrzennego poza granice miasta i pierścienia lasów, i to najlepiej nowoczesną. W Europie i Ameryce Północnej od jakiegoś czasu dominującym trendem jest new urbanism, nowa urbanistyka, powstała jako odpowiedź na zniszczenia w miastach jakie dokonał samochód osobowy generujący wypadki, hałas, zajmujący niemal całą wolną przestrzeń publiczną w centrach miast, dezorganizujący życie społeczne ulic, które w dobie samochodu z miejsca spotkań stały się przeznaczone tylko i wyłącznie jednej funkcji dzięki ogromnym kosztom zewnętrznym (externalities) jakie ta forma transportu generuje.

Europa dziś stawia na zrównoważony rozwój miast, chcąc uniknąć leap frog development, sprawling suburbanization- nieokiełznanego rozwoju podmiejskiego bazującego na samochodzie osobowym jako jedynej metodzie dojazdu. Niekontrolowana suburbanizacja to nieporównywalnie większe zapotrzebowanie na infrastrukturę drogową, szczególnie w centrach, zanik przestrzeni publicznej- ta staje się wykorzystywana tylko w jednym celu- przemieszczania się, a przestaje być miejscem kontaktów, spotkań. Jej efektem jest upadek centrów miast. Dziś w Warszawie jedyny deptak handlowy, ul. Chmielna, podupadł do roli slumsu. To samo czeka i inne polskie miasta, jeśli nie okiełznają swojego rozwoju.

Nowoczesne koncepcje rozwoju miast to nie tylko "prospołeczne" taktyki w dziedzinie transportu i inne formy urbanizacji, ale także tworzenie miejsc gdzie ludzie się spotykają, widzą, gromadzą.

Propozycja rozwoju Zielonej Góry, jej "rozlania się" na teren gminy Świdnica, jest zgodną ze współczesnymi koncepcjami powrotu do urbanizacji linearnej, mającej historycznie miejsce wzdłuż korytarzy transportu zbiorowego (kolei, linii tramwajowych etc).

W tym przypadku zaproponowano rewitalizację istniejącej linii kolejowej do Żar. Dodane zostanie 8 nowych przystanków, uruchomione zostaną dziś nieczynne przystanki w Buchałowie i Słonem. Wokół przystanków SKM powstałyby osiedla, możliwe że o dość intensywnej urbanizacji. Dziś te tereny są niezalesione, możliwe do zabudowy. Ich status własnościowy jest nieznany autorowi.

Inwestycje w system SKM to koszt budowy 8 nowych przystanków z krótkim peronem (ok. 8 mln PLN), ewentualnie koszt remontu bocznicy do stacji Zielona Góra - Górne Miasto (3,3 mln). Samorząd wojewódzki lub miasto (razem z gminą Świdnica) ogłasza przetarg na obsługę linii, dostarczenie taboru pozostaje w gestii przewoźnika. Na stacji Letnica znajduje się odpowiednia infrastruktura umozkiwiająca kończenie tam biegu pociągów- autobusów szynowych. Linia byłaby obsługiwana co 30 minut spalinowym wagonem motorowym (tzw. szynobusem). Inwestycje w uzbrojenie terenów pod zabudowę- nieznane.


Rys. Schemat koncepcji rozwoju przestrzennego, opr. autora.

8 komentarzy:

  1. Excellent post. Keep writing such kind of info on your site.
    Im really impressed by it.
    Hello there, You have done a fantastic job. I will certainly digg it and for my part recommend to
    my friends. I am confident they will be benefited from this website.



    My blog post :: lose weight

    OdpowiedzUsuń
  2. All thе heat and humidity can cause you to become dehydrated easily.
    We want results tҺat we can see in as lіttle tіme
    as possible. Therefore, you yourѕelf are the best judge of whether or not you need to reduce.


    Feel free to surf tо my homepage; old School new body Free download

    OdpowiedzUsuń

Ilu mieszkańców mieszka wg ciebie w Zielonej Górze?